První jízda: Renault se dává na hybridní cestu, Clio je příkladem

Mohlo by vás zajímat

My jsme zkusili Clio s hybridním pohonem. Je to ten nejklasičtější hybrid, se kterým začínal kdysi i Prius. Clio E-Tech, jak automobilka hybridy označuje má na odlišení modré lišty vpředu v masce, ale i v zadním nárazníku. Akorát pro výbavu r.š. Line to tak není, protože by nekorespondovalo s celkovou vizáží auta. Vlastně na r.š. Line je hybrid trochu schovaný. Prozrazuje ho jen malý štítek na sloupku karoserie.

Po nastartování však bude každému jasné, že právě toto není auto se spalovacím motorem a už vůbec ne sportovní verze r.š., i když to tak vypadá. Renault totiž hybridní technologii nestavěl kolem benzínového motoru, ale benzínový motor sekunduje jinak elektrickému autu. To znamená, že například ve městě dokáže Clio s touto technologií jezdit až 80 procent času na elektrickou energii.

Clio je prvním z hybridů bez možnosti nabíjení, které se v nabídce objeví. Dalším bude větší SUV kupé Arkan. Podle údajů automobilky a cyklů testování spotřeby a emisí WLTP průměrně takové Clio potřebuje 4,3 litru benzínu na sto kilometrů a každý kilometr znamená 96 gramů CO2 v ovzduší.

Právě verze E-Tech je papírově nejvýkonnější v nabídce. Má totiž celkový výkon 103 kW (140 k). Kromě elektromotoru dosahujícího 36 kW (49 k) má benzínový motor s výkonem 67 kW (91 k). Těmto dvěma ještě navíc pomáhá startér-generátor, který má 15 kW (20 k). Celkový točivý moment je také zásuhou všech tří komponent, benzínová 1,6-tka má 144 Nm, elektromotor 205 Nm a startér-generátor 50 Nm.

Motor je připojen na multimodová automatickou převodovku, která má 4 stupně pro spalovací motor a dva stupně pro elektromotor. Specifikem je absence synchronů a spojky. Toto nahrazuje synchronizace otáček elektromotorem. Složitý systém ale funguje v praxi příjemně. Hybrid čerpá elektrickou energii z baterie s kapacitou 1,2 kWh. Právě kvůli použití této baterie se zmenšil objem nádrže, ale pouze oproti benzínovým verzím. Clio E-Tech má nádrž na palivo o objemu 39 litrů, což je tolik jako má naftová verze a pouze o tři litry méně než je vyhrazeno pro benzinové agregáty.

Umístění baterie pod zadní sedadla nemá za následek dramatické zmenšení zavazadlového prostoru a protože tento hybrid nelze nabíjet z běžné elektrické sítě, tak místo nezabírá ani nabíječka. Zavazadlový prostor má stále 300 litrů, zda 254 litrů dle metodiky VDA. Běžně má Clio 391 litrů.

Změnou je specifický přístrojový štít před řidičem, který je jiný než v ostatních Cliách. A také na displeji uprostřed, který využívá EasyLink, přibyla možnost zobrazení toků energie. Na výběr je několik režimů fungování, které lze volit přes systém MultiSense. Pro jízdu výhradně na elektrickou energii má pod displejem několika menších tlačítko. Na elektrickou energii projde vzdálenost, abyste nevzbudili sousedů když se v noci budete vracet z práce, nebo z míst s povolenou formou zábavy.

Ve sportovním režimu pracují všechny komponenty pohonné soustavy pro co nejvyšší výkon. Při jeho použití má hybrid stovku za 9,9 sekundy. Paradoxně je to o 0,9 sekundy horší čas než má Clio s motorem 1,3 TCe s výkonem 96 kW (130 k). Základní cena Clia E-Tech je 18 900 eur, přičemž aktuální má akční cenu nižší o 800 eur. Verze, která je na fotkách má startovací cenu 22 500 eur, aktuálně zvýhodnění je stejné jako při úplném základě.

Pokud bychom nepočítali to, že se může lišit reálná spotřeba, tak je rozdíl mezi TCe 130 s automatem EDC7 se sedmi převodovými stupni a E-Tech hybridem pouze 3 550 eur. V případě kombinované spotřeby se na stovce kilometrů dá ušetřit až 1,5 litru benzínu, což je do dvou eur. Takto to smysl nemá, ale hlavním problémem je, že, podle některých informací má výkonnější benzinový motor v nabídce Clia skončit a tak bude právě hybrid tou nejvýkonnější možností. Druhou nevýhodou na Slovensku je, že hybridy nemají zatím žádné výrazné zvýhodnění oproti benzínovým motorem ze strany státu. Jen pro srovnání, hmotnost hybridu E-Tech je o 80 kilogramů vyšší než je tomu v případě TCe 130. Dokonce je vyšší i oproti dCi 115, konkrétně o 50 kilogramů. Avšak celková hmotnost je výrazně vyšší a reálné Clio E-Tech uveze 520 kilogramů, což je o 5 kilogramů více než benzínová alternativa a o 7 více než naftová.

Aktuální ceník modelu je postaven na tom, že všechny verze kromě E-Tech, jsou v nabídce pouze do vyprodání zásob. Pak nastoupí nový ceník, který bude mít jiné složení, avšak hybridní verze zůstane zachována ve stejném stavu.

- Komerční sdělení -magazin

More articles

- Komerční sdělení -pr clanky

Redakce doporučuje

Sponzorované odkazy

magazin
magazin
zahrada